Styrketrening

Styrketrening er viktig for alle mennesker, uansett alder. Faktisk er det sånn at jo eldre du blir, dess viktigere er det å trene styrke. Hvorfor? Fordi fra du fyller 30 år begynner kroppen din naturlig å bryte ned muskulaturen din. Jo eldre du blir, jo fortere går nedbrytingen. Den eneste måten å forhindre denne nedbrytingen på, er ved å trene tung styrketrening. Mer muskler gir høyere forbrenning. En sterk kropp har gjerne bedre holdning. Bentettheten din blir høyere, du får altså et sterkere skjelett som tåler mer. Du kan forebygge skader ved riktig trening. Hverdagen kan bli litt enklere når du trener styrke, fordi du blir sterkere. Bæring, flytting, løfting av barn, bæring av tunge handleposer etc blir lettere. Du får også et bedre immunforsvar. Fordelene er mange!

På FitnessXpress har vi masse forskjellig utstyr du kan bruke til styrketreningen din. Manualer, frivekter, utstyr til funksjonell trening, trx, «bur», kabler og apparater. Våre styrkeavdelingen er lagt opp så det skal være nok utstyr til å unngå at du må vente på ledig utstyr.

Vi har også dyktige personlige trenere som gjerne hjelper deg dersom du trenger råd eller tips.

Frivekter

FitnessXpress har rikelig med utstyr for frivektstrening.

Frivektstrening er trening med utstyr der du og kroppen din selv må styre bevegelsen. Dette krever noe mer koordinasjon og involvering av små, stabiliserende muskler i leddene, enn ved bruk av apparater. Her finnes det MANGE ulike øvelser for hver muskelgruppe. Ønsker du tips og råd? Spør en av våre PT´er. De har en stor og god «øvelsesbank»!

Styrkeapparater

På alle FitnessXpress sine sentre har vi mange forskjellige apparater og vi ønsker å tilfredsstille flest mulig med vårt utvalg.

Ved trening i styrkeapparater blir bevegelsene dine ledet ved hjelp av apparatet, og det er forholdsvis enkelt å lære seg både apparatet og øvelsene. Du kan enkelt justere innstillingene på apparatet så det er tilpasset deg, og du kan justere motstanden/vekten veldig enkelt så du kan gjøre det tyngre eller lettere for deg selv.

FitnessXpress har også:

Ta kupong verdt 300 kr – test oss gratis* eller bli medlem

*) Du må bo i Oslo for å kunne teste gratis

Tips til Styrketreningen

Ha et treningsprogram

Sett deg mål med treningen din og ha et treningsprogram som er tilpasset ditt nivå. Vær nøye med å trene hele kroppen.

Tren ca like mange «dra-øvelser» som «press»øvelser. Slik unngår du skader og vil se bedre ut. Ikke tren styrke noe særlig lenger enn én time per økt. Del heller opp programmet over flere dager og rotér.

Pass på at hver muskel-gruppe får minst 2 døgn hvile mellom hver styrkeøkt. Før treningsdagbok for bedre motivasjonen og raskere resultater.

Kosthold

Vær nøye med kostholdet. Treningseksperter påstår at 80% av resultatene ved styrketrening kommer fra rikig kosthold.

En banan rett etter trening og proteinrik mat en halvtime-time etter trening er å anbefale. Vi selger også kostilskudd fra Proteinfabrikken.

Prøv å ha et variert og sunt kosthold, med rikelig med grønnsaker, frukt og sunne proteinkilder. Spis noe hver 3. time du er våken for å unngå muskeltap. Drikk rikelig med vann under og etter styrketreningen.

Styrkeapparater: Bilde av styrkeområdet til FitnessXpress

Få et personlig tilpasset styrkeprogram

Trenger du hjelp med styrketreningen? Kontakt resepsjonen på treningssenteret. Da får du hjelp av en av våre personlige trenere til å nå dine styrketreningsmål raskt og sikkert med et personlig skreddersydd program.

De lærer deg også alle styrkeøvelsene med riktig teknikk, så du unngår skader.

Våre personlige trenere tvinger deg på trening når du egentlig vil slappe av i sofaen hjemme, så du får kroppen du alltid har drømt om.