Feil teknikk og lite kunnskap om hvilke muskler du aktiviserer i øvelsene er to av de vanligste treningsfeilene som gjøres.

Det er viktig å vite hvilken muskel du trener. Altfor mange trener bare for å bevege seg, og det kan resulterer i skader og kjedelige treningsavbrekk. Er du usikker på om du gjennomfører treningen din riktig bør du ta kontakt med en av våre veiledere. Riktig og god informasjon av sertifiserte trenere er en fin start på treningen din. Eventuelt kan du bli med på gruppetrening, hvor alt tilpasses til den enkeltes nivå.

Les også: Sørg for fornuftig progresjon

En instruktør er bevisst på å legge opp timene etter vanskelighetsgrad. Hjelpemidler og hindringer kan enkelt gjøre øvelsene lettere eller vanskeligere. Som nybegynner er det svært trygt å få veiledning de førte gangene, for så å kunne fortsette på riktig nivå og med riktig teknikk. Treningsprogrammet ditt blir riktig både med tanke på progresjon, hvilket nivå du starter på og hvor mye du skal løfte.

Her er tre eksempler på treningsøvelser til nybegynnere. Spør din instruktør om du gjennomfører disse riktig.

1. Knebøy
Gjennomføring: Start stående med stangen hvilende bak nakken. Grepet er så smalt som mulig utenfor skuldrene. Tomlene rundt stangen. Bena er litt bredere enn hoftebredde. Brystet opp og ryggen spent. Sett deg «bak og ned» med setet. Hold en oppreist og nøytral rygg under hele bevegelsen. Stopp når hofteleddet er lavere enn kneleddet. Trykk gjennom helen på vei opp til startposisjon.

2. Dips
Gjennomføring: La kroppsvekten henge på strake armer. Sørg for å ha senkede skuldre. Bøy i knærne og senk overkroppen rolig ned til overarmene er omtrent horisontale. Press opp igjen.

3. Stående roing
Gjennomføring: Hold omkring stangen med skulderbredt supinert grep. Stå lett foroverbøyd, med rett rygg og lett bøyde knær. Start øvelsen med å dra skuldrene bakover, bøy i albuene og før armene langs kroppen. Løft stangen mot magen og press skulderbladene sammen i sluttfasen. Senk tilbake og gjenta øvelsen.

Se vårt tilbud på styrketrening her…