Rumpa er vår største muskel, og bør trenes. Men hvordan?

I dag er det dessverre mer og mer stillesitting blant oss nordmenn. All stillestittingen gjør det ekstra viktig å trene.

Hvorfor trene rumpa?

Rumpe og magemuskulatur er vårt kraftsenter og bidrar til styrke og kraft i nesten alt vi gjør. Dette er derfor noen av de viktigste muskelgruppene å trene. Mange som sliter med vond rygg eller hofteproblemer har ofte svak setemuskulatur. Det å ha kraft i rumpemusklene gjør at du løfter og beveger deg med disse musklene i stedet for å bruke musklene i ryggen.

Trening for muskelvekst

Hvordan trener man så musklene for best mulig resultat? For muskelvekst er det tre faktorer som spiller inn. Den første er mekanisk drag eller muskelspenning. Dette betyr egentlig bare at musklene trenger en stor nok kraft eller belastning på seg. Enkelt betyr dette at belastningen må være tung nok.

Faktor nummer to er muskeltraume, som egentlig bare er en beskrivelse på at muskelen må påføres skader i noen form for å tilpasse seg. Dette skjer når muskelen påføres så mye belastning at det oppstår små muskelskader eller at det indre miljøet i muskelen endres såpass mye at muskelen skades.

Faktor nummer tre er metabolsk stress som oppstår når ”pumpen” i musklene blir så stor at den skaper en lokal hevelse som stimulerer til muskelvekst.

Når man lager programmer for trening av rumpa kan det varieres litt. Ikke alle treningsøkter bør eller kan inneholde like mye av de muskelstimulerende metodene, men over tid så får man de beste resultatene ved å ha med alle faktorene som skaper muskelvekst.

Snakk med våre dyktige instruktører for veiledning i treningen din.