Smerter i korsryggen er en tilstand som de fleste av oss vil oppleve i løpet av livet. Her er noen øvelser som kan forebygge og redusere smertene.

Det finnes ulike årsaker til at smerter oppstår i korsryggen. Det kan for eksempel være feil arbeidsstilling eller løfteteknikk. For mye fokus på å styrke magemusklene kan også skape ubalanse og gi smerter i ryggen.

Spør våre instruktører om hjelp hvis du er usikker på gjennomføringen av øvelsene – personlig trener…

Ulike typer ryggsmerter

Smerter i ryggen kan vi dele inn i to hovedgrupper etter årsak: akutte smerter (smerte som varer kortere enn 3 mnd) og langvarig smerte (kroniske smerte). Det er ofte vanskelig å finne nøyaktig årsak til ryggplagene, men ulike fagmiljø har valgt å dele inn de langvarige og akutte ryggplagene på følgende måte:

1. Vanlige uspesifikk ryggsmerter (lumbago) der årsaken med sikkerhet ikke kan fastslås.
2. Nervesmerter (isjias) med utstråling nedenfor kneet, oftest på grunn av prolaps eller trang nerverotkanal.
3. Annen sykdom som brudd, infeksjon, revmatisk sykdom eller svulst. Diagnosen må basere seg på en personlig undersøkelse av lege, fysioterapeut eller kiropraktor. Den danner grunnlaget for råd og behandling.

Les også: De gode ryggøvelsene…

 

Styrkeøvelser for korsryggen

1. Mageliggende armhev

Ligg på magen med armen strakt opp over hodet. Ha en vekt i hånden og tommelen pekende oppover. Løft armen fri fra underlaget. Hold stillingen i et par sekunder og senk rolig ned.

2. Mageliggende benhev

Ligg på magen med armene ned langs siden og fotsålene vendende opp. Løft benene opp fra gulvet. Hold i 3-5 sek. og hvil tilsvarende.

3. Firefotstående benhev ut

Stå på alle fire. Løft det ene benet ut til siden, mens bekkenet holdes stabilt. Markér sluttstillingen og senk benet. Gjenta til motsatt side.

4. Broen ettbensløft

Ligg med det ene benet bøyd og fotsålen i gulvet, bøy motsatt ben og ta tak rundt kneet med armene. Stram sete- og lårmuskulaturen og løft bekkenet og nedre del av ryggen fra underlaget. Øvelsen kan også kalles bekkenløft, seteløft, bridging, glute bridge.