Slanking er å gå ned i vekt. Vi anbefaler trening for å sikre at du går raskt ned i vekt uten å tape alt for mye muskelmasse. Det finnes mange slankekurer på markedet, og det kan være vanskelig å vite hvilke slanketips som gjør deg slank på på en sunn måte.

6 slanketips

1. Unngå raske karbohydrater. Spesielt produkter med mye hvitt mel og sukker. Brus, boller og søtsaker er med andre ord ikke slankemat.

2. Ikke sult deg selv. Pass på å få i deg nok proteiner. Selvom du skal ned i vekt betyr ikke det at du skal sulte deg selv. Dette fører kun til jojo slanking. Proteiner er viktig for å beholde muskelmassen.

3. Trening hjelper deg ned i vekt. Man kan være slappere når man slanker seg. Dette skjer når man spiser mindre kalorier enn man normalt ville spist. Det er likevel viktig å trene. Tren lettere enn normalt.

4. Tren også styrketrening. Mange som skal slanke seg trener bare kondisjon. Det er riktig at man forbrenner flere kalorier når man trener kondisjon. Husk at det er i musklene forbrenningen av kalorier skjer. Jo større musklene dine er, jo fortere vil du forbrenne kaloriene og finne badevekten.

5. Vær varsom ved å følge kjerringråd og slankekurer. Mange er usunne. Dersom du er i tvil forhør deg med en lege eller kostholdsekspert.

6. Variert og sunt kosthold. Pass på at kroppen får i seg alle næringsstoffene den trenger. Det vil si vitaminer, mineraler, omega 3 og nok vann.

Som du ser dreier slanking seg om en rekke temaer som trening og kostholdholdstips. Pass på at du slanker deg på en sunn måte. Snakk gjerne med våre personlige trenere for å hjelpe deg å nå dine treningsmål.

 

Hasse HoftvedtHasse Hoftvedt er blant annet Sats-gründer og en pionér i treningssenterbransjen gjennom tyve år før han startet fitness.xpress i 2007, som var først i Norge med å levere trening til lave priser, uten bindingstid.