Gruppetrening kalles av mange for ”ren glede i sal”, og det er egentlig ganske treffende.

Uansett hvor utfordrende eller slitsom en gruppetime er, er det ytterst sjelden at det ikke kommer smilende medlemmer ut fra en gruppetime, og de kommer igjen og igjen hele året. Gruppetrening gjør altså noe med de fleste. Den sosiale treningsarenaen bidrar til glede, trivsel, økt innsatsvilje, mestringsfølelse og ”godfølelse”, i tillegg til en rekke helsefremmende effekter. Variasjonen i de ulike gruppetimene som tilbys gjør det mulig for alle å finne gruppetimer som passer ens egne interesser, ønsker og forutsetninger.

Se vårt utvalg av gruppetimer her…

Hvem passer gruppetrening for?
På 1980-tallet, da gruppetrening virkelig ble en mer omfattende og populær treningsform, ble treningen kalt ”aerobic dance”, og timene bestod av ulike typer bevegelser og dans til musikk. Gruppetimene appellerte spesielt til kvinner. Det var først på slutten av 1990-tallet at navnet ”aerobic dance”, ble endret til ”group exercise”, og dette kan være noe av grunnen til at mange menn fortsatt i dag tror at alle gruppetimer handler om bevegelser til musikk og stiller krav til rytme og koordinasjon. Men dette er feil.

I dag omfatter gruppetrening så mye, mye mer. Det finnes altså gruppetimer som passer for alle, og det kan være fint å kun benytte seg av gruppetreningstilbudet, eller bruke det som et supplement til egentrening for å sørge for variasjon i treningen. Kanskje vet du at du for eksempel burde trene mer bevegelighet, men synes det er kjedelig og utsetter det? Da er svaret nettopp gruppetrening. Det at det er en fast avtale du må forholde deg til gjør at det blir lettere å få gjennomført økten. I tillegg får du kyndig og god hjelp gjennom hele timen.

Gruppetrening passer for blant annet deg som:

  • Vil ned i vekt og leve sunnere – øke livskvaliteten.
  • Ikke har funnet den treningsformen du trives med, og som opplever manglende motivasjon.
  • Ønsker nye utfordringer.
  • Ønsker å opprettholde en sprek og sunn kropp, og trene for helsens skyld.
  • Vil trene sammen med andre, møte nye mennesker og bare ha det gøy.
  • Skal trene deg opp igjen etter sykdom, skade, eller lange treningsopphold.
  • Er nybegynner (helt fersk på et treningssenter).

Les mer om gruppetrening hos Fitness.Xpress her…