Uansett om du er nybegynner eller erfaren er det viktig at du har en plan på hvor ofte du skal trene.

Dersom du aldri har trent før kan du begynne med én til to ganger i uken de første fire til fem ukene. Da får du en tilvenning til styrketrening. Hvis du ikke har trent noe særlig styrke før vil du få effekt selv med et treningsvolum og en treningsfrekvens som ikke er så høy, men bare en stund.
Når du er trygg på treningsprogrammet ditt, øvelsene dine og har hatt en fire til fem økter kan du øke frekvensen til to ganger per uke. Dersom tid og lyst tillater det kan du trene opp til tre ganger i uken.

Les også: Styrke for nybegynnere

Du kan i midlertid bli ganske mye sterkere med målrettet styrketrening to ganger i uken dersom du er lite til moderat trent fra før. Når du har vært i gang med styrketrening en seks til åtte ukers tid kan du ha som en tommelfingerregel at styrke to ganger eller mer per uke gir deg fremgang, mens én gang i uken gir noe vedlikehold av form og styrke.
Bare husk på at muskler er veldig greie på den måten at de er ekstremt tilpasningsdyktige; de gjør stort sett det de blir bedt om, når de blir bedt på riktig måte. Når de ikke blir stimulert til å holde på styrke eller størrelsen sin avtar kapasiteten fordi de tilpasser seg til inaktivitet eller mindre aktivitet.
De reversible effektene av styrketrening går fort, så det gjelder å lage seg noen gode treningsvaner og gjøre styrketreningen like naturlig som en tur i dagligvarebutikken.
Snakk med en av våre PT’er så vil du få gode tips til hvordan du skal få fremgang i treningen din – se her…