Treningsprogram som med målsetting om å gå ned i vekt eller komme i bedre form, bør bestå av både styrke- og utholdenhetstrening.

Forslagene under vil hjelpe deg å sette sammen en god plan:

  • Involver familien. Spiser alle sunt slipper du kampen mot alle fristelsene.
  • Få hjelp av en personlig trener til å sette opp planen. Fitness.Xpress har flere gode PT’er som kan hjelpe deg.
  • Tren med en venn (forplikter litt mer om man har avtaler).
  • Sett av tid til trening.
  • Pakk treningsbaggen kvelden før.
  • Skriv en treningsdagbok så du lettere har kontroll på fremgang og trening.
  • Gi deg selv en liten belønning når du lykkes.
  • Endre treningsprogrammet ditt hver 6. – 8. uke.
  • Ha målene synlige hver dag (eks. på kjøleskapet). Oppnår du ikke målene dine, juster dem slik at de er oppnåelige.

Husk: Når målet er oppnådd har kommet et steg i riktig retning. Statistikk fra treningssenterbransjen viser at klarer du å trene regelmessig de to første månedene, er sannsynligheten til at du fortsette med treningen stor.

Den beste utgaven av deg
Det finnes utallige råd. Om du aldri har trent før så er det viktig med progresjon. Ha som mål å trene tre dager i uka. Når du klarer å løpe fem km sammenhengende på tredemølla, kan du øke til seks km. Ta små steg om gangen. Om man klarer å starte dagen med en sunn frokost er det større sjanser for at man tar gode valg resten av dagen.

Håper du klarer å motivere deg til trening og sunt kosthold. Mange motiveres av følelsen av mestring, glede og fysisk og mentalt velvære. Hva motiverer deg? Sammen med din PT finner du aktiviteter som gir deg treningsglede og som du opplever som givende. Skal du klare å lykkes med deg selv må du ha tro på at du klarer det.