Mange setter opp trening som et nyttårsforsett, men det er de færreste som klarer å holde forsettet så lange som man egentlig ønsker. Her er et tips til deg som vil gjøre treningen til en livsstil.

Nå kan du starte med blanke ark, og du har et helt nytt år hvor du kan gjøre endringer i livsstilen din. Denne energien kan brukes positivt. Dette er en gylden mulighet til å bli den produktive, sunne og lykkelige personen vi alltid har ønsket å være.

Ønsker du en varig endring, kan en endring i holdningene dine gjøre mye for å få nyttårsforsettet til å vare. Dersom du i utgangspunktet ikke liker trening, er du allerede i en situasjon hvor sannsynligheten for å lykkes er minimal. Mange mennesker ser på trening som:
– en straff for å ha spist for mye.
– en plikt.
– noe som gjør vondt.
– en tidstyv.
– umulig å gjennomføre over en lenger tidsperiode.
– kjedelig.

Et fåtall av oss ønsker å fortsette med noe som er smertefullt, kjedelig og obligatorisk? Prøv derfor å vri tankene om trening til disse perspektivene:
– et avbrudd i en stressende hverdag.
– en måte å få energi på og bedre humør.
– det eneste tidspunktet på dagen du får for deg selv.
– en måte å belønne kroppen din på fordi du jobber så hardt.
– en gylden mulighet til å få umiddelbar bedre livskvalitet.

For å få til dette, må du vite dette om trening:
– det er ikke nok med viljestyrke. Det gir en kortvarig effekt. Skal trening bli en varig aktivitet kreves det planlegging, disiplin og måter å motivere deg på hver dag.
– motivasjon oppstår ikke automatisk. Hva som motiverer deg kan variere fra dag til dag. Du må minne deg på målene dine hver dag. Etter hvert som du oppnår disse målene og bli i bedre form, får du en bedre livsstil som igjen kan være med på å øke motivasjonen. Du er på vei å endre måten du lever på!
– du må godta at du ikke alltid vil trene og spise sunt. Dette gjelder også for de mest dedikerte.
– bli ikke fristet til å kopiere noen andres kostholdsplan. Lag din egen og en realistisk plan som du klarer å følge. Velger du en kostholdsplan du vet du ikke er i stand til å følge resten av livet, kaster du bort verdifull tid.
– motgang vil komme. Går du på en sprekk, så er ikke dette verdens undergang. Prøv å lære av situasjonen, og utvikle en strategi for hvordan klare å hindre flere sprekker. Ikke vent til mandag igjen, men begynn på nytt med den gang. Resultater oppstår over tid.