Vinteren er utfordrende for alle som liker å løpe utendørs. Visste du at spinning kan være et godt alternativ?

Alle som bor i Norge møter på is, snø, kulde og mørke i løpet av vinteren. Ikke de beste forholdene for løping. Når løping utendørs enten er utrygt eller ukomfortabelt velger mange av oss å hoppe på tredemølla, men det finnes andre alternativer også. Alternativ trening reduserer risikoen for skader, forebygger utbrenthet, er godt for restitusjonen og hjelper deg med å opprettholde løpeformen.

I tillegg til dette har nyere forskning vist at noen former for utholdende alternativ trening kan gjøre deg til en raskere løper. Bytt ut noen rolige turer eller legg til en av disse aktivitetene til det vanlige treningsopplegget ditt. På den måten blir du raskere og sterkere innen våren er her.

Forsøk å bytte ut en løpeøkt med spinning. Intense løpeintervaller piffer opp den aerobe metabolismen – kroppens evne til å utnytte energi fra karbohydrater – hvilket resulterer i høyere fart. En intensiv spinningøkt fungerer på samme måte, men sykling ”reduserer belastningen på knær, ankler og hofter.

Hos Fitness.Xpress kan du teste ut virtuell sykling. Det er kondisjonstrening på sykkel innendørs, der du har en skjerm/TV foran deg som viser en løype slik at du kan føle du sykler på denne løypa -utendørs.