Trening av mage er ikke bare for utseende, men også en viktig del av kjernemuskulaturen din.

Mange ønsker seg en flat mage før sommeren, og aller helst en sixpack som er fin å se på. Men magetrening er så mye mer enn det estetiske. Det er faktisk en viktig del av styrketreningen din for at kroppen skal opprettholde en god holdning. Her er fem forslag til øvelser som du kan legge inn i treningen din. Husk at ensidig trening av magen, uten å involvere ryggen, kan føre til ryggplager. Det er derfor viktig at du trener både mage og rygg for å få en balansert kropp.

 

Les også: Trener du styrke riktig?

1. Diagonal handstående planke

Stå på tærne og strake armer. Vær påpasslig med å holde ryggen rett. Hold balansen mens du løfter og strekker motsatt arm og ben.

2. Båten

Sitt på en matte med bøy i hofter og knær. Løft føttene fra matten og len overkroppen bakover. Armene holdes strake og rett frem. Hold posisjonen.

3. Båten med rotasjon med hantel

Sitt på en matte med lett bøy i hofter og knær og hold en hantel med begge hender foran kroppen. Len overkroppen litt bakover og løft føttene opp fra matten. Roter overkroppen rolig til annenhver side.

4. Benløft i ribbevegg

Heng i ribbeveggen med samlede ben. Løft benene og videre bekkenet slik at tærne til sist berører ribbeveggen på nivå med grepet. Senk tilbake og gjenta.

5. Ballslam

Start som i en dyp knebøy med en slamball mellom føttene. Start bevegelsen ved å strekke deg opp og løfte ballen opp over hodet. Strekk deg opp så lang du er og eksplosivt kast ballen i bakken ved å bøye armer og hofter. Bruk magen og hoftene til å sette fart på ballen i kastet.